Certyfikacja i licencjonowanie
Fairtrade International to organizacja pozarządowa, która zrzesza Organizacje Producenckie (Producer Networks – PN), Krajowe Organizacje Fairtrade (National Fairtrade Organisation – NFO) oraz Organizacje Marketingowe Fairtrade (Fairtrade Marketing Organisation – FMO). Fairtrade International koordynuje działalność zrzeszonych podmiotów oraz jest właścicielem zarejestrowanego znaku certyfikacyjnego FAIRTRADE. Organizacja zarządza międzynarodowym systemem certyfikacji i licencji Fairtrade, który obejmuje:
- ustalanie standardów Fairtrade i pomoc w ich osiąganiu (zob. Standardy Fairtrade)
- kontrola spełniania standardów i przyznawanie certyfikatów,
- udzielanie licencji na użycie znaku FAIRTRADE na opakowaniach produktów,
- promocja i marketing certyfikowanych produktów.
-
Certyfikacja produktów Fairtrade
Jednostka certyfikująca FLOCERT z siedzibą w Bonn w Niemczech jest jedynym podmiotem zajmującym się certyfikacją podmiotów zgodnie ze standardami Fairtrade. Adres strony organizacji: www.flocert.net.
FLOCERT jest jednostką niezależną, spełniającą normę ISO-17065, która daje organizacji akredytację do weryfikowania społecznych, ekonomicznych i środowiskowych aspektów produkcji rolniczej organizacji drobnych producentów (Small Producer Organisations), pracowników najemnych (Hired Labour) i produkcji kontraktowej (Contract Production) zgodnie z odpowiednimi standardami. FLOCERT weryfikuje również społeczne, ekonomiczne i środowiskowe aspekty działań kupujących i sprzedających produkty zgodnie ze Standardem dla Traderów.
Certyfikacja jest procedurą odpłatną. Każdy operator jest zobowiązany uiścić opłatę aplikacyjną i w zależności od wielkości firmy opłatę certyfikacyjną w cyklu trzyletnim lub corocznym. Szacunkowe koszty można sprawdzić, używając kalkulatora na stronie FLOCERT.
Koszty certyfikacji firm są uzależnione od wielkości rocznego obrotu firmy (należy przedstawić sprawozdanie księgowe za ostatni rok rozliczeniowy), a także ilości certyfikowanych produktów (surowców) i dodatkowych podmiotów (może to być podwykonawca, pododdział lub magazyn znajdujący się w innej lokalizacji niż certyfikowana firma).
W systemie Fairtrade każde ogniwo łańcucha dostaw, które uprawia i/lub w jakikolwiek sposób przetwarza, przepakowuje, a także importuje i eksportuje certyfikowane produkty (zgodnie z nomenklaturą Fairtrade produktami określane są certyfikowane surowce i półprodukty) musi uzyskać certyfikację. Jeśli łańcuch certyfikacyjny zostanie przerwany na którymkolwiek etapie, wówczas produkt traci swój status certyfikacyjny, a na produkcie końcowym właściciel marki nie może umieścić znaku FAIRTRADE, ponieważ jego składnik lub składniki nie spełniają standardów.
Certyfikaty spełniania standardów wydawane są wszystkim operatorom, którzy pomyślnie przeszli proces certyfikacji oraz audyt. Każdy operator w procesie certyfikacyjnym uzyskuje indywidualny numer FLO ID, którym powinien posługiwać się np. w dokumentach sprzedaży i zakupu certyfikowanych produktów (surowców i półproduktów). Każdy operator podlega cyklowi audytów, podczas których sprawdza się czy są spełniane kryteria zgodności ze Standardami Fairtrade odpowiednie dla operatora (tutaj można wygenerować listę kryteriów zgodności odpowiednio do funkcji w łańcuchu dostaw oraz standardu produktowego).
Poniżej możecie Państwo obejrzeć animację, która pokazuje proces certyfikacji i zawiera odsyłacze do szczegółowych informacji dotyczących każdego etapu.
Więcej informacji na temat certyfikacji produktów Fairtrade można uzyskać, wypełniając formularz kontaktowy na stronie FLOCERT.
Fairtrade Polska nie jest jednostką certyfikującą, jednak ściśle współpracujemy z FLOCERT, aby wspierać polskie podmioty w procesie certyfikacyjnym. Jeżeli macie Państwo pytania dotyczące certyfikacji, zapraszamy do kontaktu z:
- Paulina Dziedzic – paulina.dziedzic@fairtrade.org.pl
lub - Tomasz Makowski – tomasz.makowski@fairtrade.org.pl
- Paulina Dziedzic – paulina.dziedzic@fairtrade.org.pl
-
Licencja na używanie znaku Fairtrade na produktach
Aby umieścić znak certyfikacyjny FAIRTRADE na opakowaniu produktu zawierającego certyfikowane surowce lub półprodukty Fairtrade, właściciel marki musi podpisać umowę licencyjną z działem Legal & Licensing Fairtrade International. Licencja przyznawana jest na konkretne produkty, a nie na całą ofertę firmy.
Fairtrade Polska jako jedyny uprawniony przedstawiciel Fairtrade International w Polsce aktywnie pomaga w firmom w podpisaniu umowy licencyjnej.
Opłata licencyjna za stosowanie jednego ze znaków FAIRTRADE wynosi 2% wartości sprzedaży netto danego produktu w danym kwartale.
Środki uzyskane z opłat licencyjnych za używanie jednego ze znaków FAIRTRADE na produktach końcowych wprowadzanych na terenie danego kraju służą promocji Fairtrade w tym kraju.
Licencjobiorca jest zobowiązany do:
- zapoznania się z odpowiednimi standardami;
- stosowania znaku FAIRTRADE lub FSI na opakowaniu produktu spełniającego odpowiednie standardy Fairtrade;
- przedłożenia opakowania, na którym znajduje się jeden ze znaków FAIRTRADE lub FSI oraz materiałów promocyjnych do zatwierdzenia zgodnie z wytycznymi poprawnego użycia znaków (FAIRTRADE / FSI);
- udokumentowaniu łańcucha dostaw certyfikowanych surowców wchodzących w skład produktu finalnego;
- składania kwartalnych raportów dotyczących sprzedaży produktów z jednym ze znaków FAIRTRADE lub FSI na dedykowanej do tego platformie Connect Fairtrade;
- terminowego uiszczania opłat licencyjnych na podstawie otrzymywanych faktur od Fairtrade International.
Wszelkie informacje na temat zawierania umowy licencyjnej, związanych z nią opłat i zobowiązań leżących po stronie licencjobiorcy można uzyskać, pisząc na adres Paulina Dziedzic – paulina.dziedzic@fairtrade.org.pl.