Dlaczego warto postawić na Fairtrade?

Oto 6 powodów, dla których warto dołączyć do systemu Fairtrade już dziś!

1. Rosnąca rozpoznawalność znaku FAIRTRADE

GlobeScan-wykres2-slajd-www

Rośnie świadomość konsumentów na temat Fairtrade! Znak FAIRTRADE rozpoznaje już 53% respondentów w Polsce!

W 2015 roku firma GlobeScan przeprowadziła badanie rozpoznawalności znaku FAIRTRADE w Polsce. Wynik – 28% respondentów widziało ten znak na opakowaniu produktu. W 2018 roku Fairtrade Polska przeprowadziło badanie o charakterze ilościowym realizowane w panelu badawczym Ariadna. Wynik – 34% respondentów stwierdziło, że zetknęło się wcześniej ze znakiem FAIRTRADE. W 2021 roku po raz kolejny badanie rozpoznawalności zostało zrealizowane przez firmę GlobeScan. Rozpoznawalność znaku FAIRTRADE zadeklarowało 46% respondentów w Polsce. A co trzeci z nich poleciłby produkt z tym znakiem znajomym. Najnowsze badania konsumenckie GlobeScan z 2023 r. wykazały, że znak FAIRTRADE rozpoznaje już co druga osoba w Polsce. Spośród nich aż 82% deklaruje zaufanie bądź wysokie zaufanie do certyfikatu. Trzy czwarte badanych poleciłoby produkt ze znakiem FAIRTRADE znajomym i bliskim.

GlobeScan-rozp-slajd-www

GlobeScan-zaufanie-slajd-www

Więcej informacji:

2. Dynamiczny rozwój rynku produktów z certyfikatem Fairtrade

Sprzedaż hurtowa netto w mln złwartosc-rynku-2023

Od 2018 roku obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży produktów z certyfikatem Fairtrade. W 2020 roku sprzedaż hurtowa netto wzrosła o 84% względem roku poprzedniego, osiągając wartość 559 mln zł. Na przestrzeni 5 lat (2015-2020) sprzedaż wzrosła 20-krotnie.

W 2023 r. wartość rynku Fairtrade w Polsce w 2023 roku sięgnęła niemal 1 mld złotych (965 086 097 zł) i jest to wzrost o 23% względem poprzedniego roku. Są to dane szacunkowe opracowane na podstawie danych z Fairtrade International, nie uwzględniają inflacji oraz bazują na cenach hurtowych netto. Rzeczywista wartość sprzedaży detalicznej przekracza wspomniany miliard złotych.

Więcej informacji:

3. Realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju

Fairtrade jest jednym z narzędzi realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dołączając do Fairtrade, stajecie się Państwo częścią globalnego ruchu, który stawia czoła nierównościom i działa na rzecz sprawiedliwości społecznej i środowiskowej.

Więcej informacji (w języku angielskim):

4. Wsparcie w zakresie raportowania ESG oraz dyrektyw HREDD/CSRD

Organizacja Fairtrade zgodnie ze swoją misją i strategią działa na rzecz praw człowieka oraz ochrony środowiska, co wpisuje się w główne założenia dyrektyw unijnych w zakresie raportowania pozafinansowego oraz należytej staranności. Na nadchodzące regulacje przygotowujemy system i standardy Fairtrade, a także wspieramy rolników zrzeszonych w certyfikowanych spółdzielniach, by mogli dostosować produkcję rolną do obowiązujących przepisów.

Więcej informacji (w języku angielskim):

Już teraz udostępniamy dane, raporty i informacje przydatne w opracowywaniu raportów CSR w przedsiębiorstwach.

Raport-raporty-www

Raporty i badania
Fairtrade International publikuje raporty dotyczące zarówno całego systemu, jak i poszczególnych kategorii produktowych.
Publikacje: fairtrade.net/library

Theory of Change
Interaktywna platforma obrazująca strategię Fairtrade. Stanowi podstawę do mierzenia wyników naszej pracy i postępów w realizacji naszych wspólnych celów.
Sprawdź: toc.fairtrade.net/

Fairtrade Risk Map
Interaktywna mapa zawiera listę najpoważniejszych zagrożeń HRE (prawa człowieka i kwestie środowiskowe) występujących w krajach producenckich Fairtrade oraz pokazuje, jak Fairtrade przeciwdziała tym istotnym zagrożeniom i ich źródłom.
Sprawdź: riskmap.fairtrade.net/

5. Ochrona środowiska i klimatu

Fairtrade wspiera działania rolników z globalnego Południa na rzecz poszanowania środowiska naturalnego, zachowania bioróżnorodności oraz zwiększania odporności upraw na skutki zmian klimatu. Dzięki dołączeniu do systemu Fairtrade zmieniacie Państwo łańcuchy dostaw na bardziej zrównoważone.

Szczegóły na temat aktualizacji standardów Fairtrade oraz wprowadzania wytycznych dyrektywy EUDR dotyczącej przeciwdziałania wylesianiu:

Więcej informacji:

6. Pozytywny wizerunek marki i wkład firmy w budowanie lepszego świata

Konsumenci w Polsce pozytywnie oceniają produkty, które noszą znak FAIRTRADE, wynika z najnowszych badań konsumenckich GlobeScan. Na pytanie: „Gdyby produkt, który Pan/ Pani zazwyczaj kupuje, zyskał znak FAIRTRADE, jaki miałoby to wpływ na postrzeganie marki tego produktu?” aż 83% badanych zaznaczyło odpowiedź bardzo pozytywny lub pozytywny wpływ.

GlobeScan-wplyw-slajd-www

Przystępując do systemu Fairtrade Państwa firma zyskuje nie tylko w oczach konsumentów, ale także może pomóc w budowaniu lepszego świata. W Fairtrade wierzymy, że sprawiedliwe relacje handlowe przyczyniają się do poprawy sytuacji społeczności rolniczych w krajach globalnego Południa. Dzięki standardom środowiskowym Fairtrade oraz promowaniu zrównoważonego rolnictwa możecie Państwo mieć swój udział w ratowaniu naszej planety oraz przyczynić się do większej stabilności w globalnych łańcuchach dostaw, które są zagrożone w wyniku zmian klimatu.
 
 

Fairtrade w Twojej firmie – Skontaktuj się z nami

Potrzebujesz więcej informacji na temat certyfikacji Fairtrade? Skorzystaj z naszych bezpłatnych konsultacji i dowiedz się, jak wspieramy firmy na drodze do zrównoważonego rozwoju.
Wypełnij formularz kontaktowy lub skontaktuj się z naszymi ekspertkami.

 
 
Tomasz Makowski
Tomasz Makowski | Key Account Manager
e-mail: tomasz.makowski@fairtrade.org.pl
tel.: +48 603 859 962
 
 
 
 
Paulina-kolko
Paulina Dziedzic | Business Account Manager
e-mail: paulina.dziedzic@fairtrade.org.pl
tel.: +48 502 351 373