SWM „Młodzi Światu“ gwarantuje autentyczność produktów
Od jedenastu lat jeżdżą do Afryki i Ameryki Południowej, aby budować szkoły, pracować w ośrodkach dla młodzieży, pomagać w szpitalach. Przywożą jedyne w swoim rodzaju doświadczenia, opowieści, dużo wrażeń a także… oryginalne wyroby.
Salezjański Wolontariat Misyjny „Młodzi Światu“ to organizacja założona przez grupę młodych ludzi, którzy zafascynowali się opowieściami Salezjanów o misjach w Afryce. Po wysłuchaniu konferencji w trakcie pielgrzymki w 1997 roku, zrodziło się w nich pragnienie niesienia pomocy w krajach misyjnych. Już w dwa lata później zarejestrowali stowarzyszenie i zorganizowali wyjazd do Kenii oraz Ugandy. Od tego czasu w ramach działalności stowarzyszenia ponad 150 wolontariuszy wyjechało pomagać przy projektach realizowanych przez placówki misyjne w Etiopii, Ghanie, Kenii, Malawi, Sierra Leone, Tanzanii, Ugandzie, Zambii, Zimbabwe, Peru, Litwie, Rosji, Ukrainie.
Od początku wolontariusze przywozili ze sobą plecaki pełne figurek, batików, koralików oraz innych pamiątek. Kiedy dom wolontariatu przy ul. Tynieckiej w Krakowie był ich pełen, pojawił się pomysł wystawy, która przybliżałaby kulturę krajów Afryki przez pryzmat wyjątkowej sztuki i przedmiotów użytkowych z tego kontynentu. Prezentacja egzotycznych eksponatów cieszyła się dużym powodzeniem, co zachęciło organizatorów do zajęcia się sprzedażą rękodzieła. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży, wspierają projekty w krajach rozwijających się, przy których pracują wolontariusze SWM. Oryginalne ozdoby, rzeźby, naczynia, materiały, ubrania, torby, instrumenty i inne souveniry pochodzące z Afryki i Ameryki Południowej można od października 2008 zakupić w internetowym sklepie „Rafiki“. Zarządza nim Bartosz Wierzbiński, pełen entuzjazmu i ambicji, aby rozwijać działalność na zasadzie Sprawiedliwego Handlu. Optymistycznie patrzy w przyszłość. Mówi, że jak na krótki okres funkcjonowania jest bardzo zadolowony z efektów.
Najcenniejszym, czym dysponuje SWM, jest możliwość rozwijania bezpośrednich kontaktów z rzemieślnikami z krajów Globalnego Południa.
Wolontariusze, którzy spędzają na miejscu średnio rok, mają czas na pielęgnowanie relacji z lokalnymi producentami. Dlatego też ci nie traktują ich jak zwykłych turystów, lecz proponuja im swoje najlepsze produkty.
Masowym zjawiskiem w Afryce są tanie batiki importowane z Chin i sprzedawane jako lokalne pamiątki. Dzięki obeznaniu w tamtejszych realiach wolontariusze nie kupują przypadkowych rzeczy – wykorzystują przetarte szlaki i zaopatrują sie u poleconych przez Misjonarzy producentów. Wszystkie produkty sa unikalne i niepowtarzalne, nawet na pozór identyczne figurki, różnią się w szczegółach. Wolontariusze przyglądając się w warsztacie procesowi powstawania rękodzieł mają możliwość poznania ludzi, którzy je wytwarzają oraz przekonania sie jak wielki wysiłek wkładają oni w swoją pracę. Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu" gwarantuje więc autentyczność i jakość produktów.
Ideą ruchu Sprawiedliwego Handlu jest podnoszenie gratyfikacji producentów w krajach rozwijających się. Sklep „Rafiki“ przyjął za cel realizację tego założenia przez wspólpracę z osobami, które utrzymują sie z rękodzieła.

Masowym zjawiskiem w Afryce są tanie batiki importowane z Chin i sprzedawane jako lokalne pamiątki. Dzięki obeznaniu w tamtejszych realiach wolontariusze nie kupują przypadkowych rzeczy – wykorzystują przetarte szlaki i zaopatrują sie u poleconych przez Misjonarzy producentów. Wszystkie produkty sa unikalne i niepowtarzalne, nawet na pozór identyczne figurki, różnią się w szczegółach. Wolontariusze przyglądając się w warsztacie procesowi powstawania rękodzieł mają możliwość poznania ludzi, którzy je wytwarzają oraz przekonania sie jak wielki wysiłek wkładają oni w swoją pracę. Salezjański Wolontariat Misyjny "Młodzi Światu" gwarantuje więc autentyczność i jakość produktów.
Ideą ruchu Sprawiedliwego Handlu jest podnoszenie gratyfikacji producentów w krajach rozwijających się. Sklep „Rafiki“ przyjął za cel realizację tego założenia przez wspólpracę z osobami, które utrzymują sie z rękodzieła.

Chęć niesienia pomocy i fascynacja krajami Globalnego Południa to jeden z motorów działania członków Stowarzyszenia. Entuzjazm i zapał do pracy wolontariuszy daje organizacji duży potencjał. SWM planuje w przyszłości rozszerzyć ofertę sklepu rafiki o inne produkty m.in. kawę z Tanzanii oraz wino z Peru. Ciekawym pomysłem jest również sprowadzanie czekolady z Ghany.
„Nosisz ją w upale na głowie, a ona się nie roztapia! Spróbuj to zrobić z Milką!“ żartuje Bartek.
Jedynym, co specjalnie nie interesuje działaczy SWM, jest rozprowadzanie licencjonowanych produktów firm z Europy Zachodniej.
Data publikacji: 7 stycznia 2009
„Nosisz ją w upale na głowie, a ona się nie roztapia! Spróbuj to zrobić z Milką!“ żartuje Bartek.
Jedynym, co specjalnie nie interesuje działaczy SWM, jest rozprowadzanie licencjonowanych produktów firm z Europy Zachodniej.