Strategia komunikacji z użyciem wizerunku dziecka
Wprowadzamy „Strategię komunikacji z użyciem wizerunku dziecka”, by uczciwie mówić o prawach dzieci, jednocześnie ich nie naruszając.
W naszej komunikacji stawiamy na autentyczność i rzetelność. Chcemy mówić o problemach, potrzebach i sukcesach mieszkańców krajów globalnego Południa, dla których powstał ruch Sprawiedliwego Handlu. Staramy się to robić w sposób godny, by w dobrej wierze nie naruszać ich praw. Chcemy podkreślić te standardy zwłaszcza w kontekście najmłodszych bohaterów naszych historii.
Zapoznaj się ze Strategią komunikacji Fairtrade Polska z użyciem wizerunku dziecka >
Dlaczego powstała ta strategia?
Standardy Fairtrade zakazują pracy dzieci. Problem zatrudniania najmłodszych na plantacjach jest wstrząsający i wymaga nagłośnienia. Przyjmujemy to za jedno z naszych zadań, dlatego też staramy się o tym mówić oraz pokazywać rozwiązania i nasze wspólne sukcesy w ograniczaniu tego nieszczęśliwego zjawiska. Chcemy jednak, by nasza komunikacja opierała się na szacunku i uwzględniała prawa dzieci, w tym prawo do ochrony własnego wizerunku oraz dobrego imienia.
Zobowiązaliśmy się do przestrzegania zasad Kodeksu w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Globalnego Południa, a w maju 2024 r. podpisaliśmy się pod założeniami Karty Praw Dziecka w Biznesie. W związku z tym postanowiliśmy przygotować dokument, który w praktyczny sposób będzie wdrażał najważniejsze informacje zawarte w wyżej wymienionych dokumentach, ale również będzie odpowiadać na wyzwania dynamicznie zmieniającego świata, w tym rozwoju sztucznej inteligencji, fake newsów itp.
Najważniejsze wnioski:
- Jako organizacja reprezentująca Fairtrade International w Polsce mamy pełne prawa do publikowanych zdjęć wynikające ze współpracy z fotografami oraz zgodnie z udzieloną zgodą od osób portretowanych.
- Wszystkie zdjęcia, które publikujemy przedstawiają autentyczne osoby i scenerie. Nie używamy narzędzi AI do generowania obrazów, które mogłyby sugerować ich autentyczne pochodzenie.
- Udostępniamy zdjęcia dzieci, portretowane w sposób godny i z szacunkiem oraz za zgodą ich rodziców lub opiekunów w przypadku, gdy ich wizerunek jest możliwy do rozpoznania.
Strategia ma służyć Zespołowi Fairtrade Polska oraz naszym Partnerom jako zbiór praktycznych wskazówek w komunikacji z użyciem wizerunku dzieci, zarówno w Internecie, jak i w publikacjach drukowanych.
Mamy nadzieję, że będzie to inspiracja oraz zachęta do przygotowania podobnej strategii przez inne organizacje i firmy. Liczymy również na Państwa sugestie i wskazówki, jesteśmy otwarci na to, by doskonalić nasze działania.
Zdjęcie wyróżniające: Chłopiec odrabiający lekcje w świetlicy dla dzieci rolników, Republika Dominikany, fot. Fairtrade / José García
Data publikacji: 30 lipca 2024