Sprzedaż herbat z certyfikatem Fairtrade (2009-2010)
Sprzedaż herbaty Fairtrade stanowi jedynie 7% ilości herbaty, która mogłaby być sprzedawana jako towar certyfikowany.
Przedstawiamy garść faktów dotyczących produkcji i sprzedaży herbat z certyfikatem Fairtrade (dane obejmują lata 2009-2010).
- Pod koniec 2010 roku 94 organizacje producentów z 16 państw świata mogły pochwalić się certyfikatem Fairtrade na herbaty, herbaty ziołowe oraz rooibos.
- System certyfikacyjny herbat Fairtrade objął ponad 220 tysięcy drobnych rolników i pracowników plantacji. Sto tysięcy z nich zamieszkuje Kenię, a ponad czterdzieści tysięcy kolejnych żyje i pracuje w Indiach.
- Herbaty Fairtrade produkowane są poza tym również w Wietnamie, Argentynie i Chinach.
- Globalny eksport herbaty Fairtrade w latach 2009-2010 umocnił się w stosunku do lat 2008-2009. Wielkość sprzedaży herbaty Fairtrade zwiększyła się ponad dwukrotnie, z 5 500 do przeszło 11 000 ton. Wzrost ten należy w znacznej mierze przypisać nowym zobowiązaniom na dużą skalę podjętym przez sprzedawców detalicznych w Wielkiej Brytanii. W Wielkiej Brytanii co roku wypijanych jest 165 milionów filiżanek herbaty, z czego 10 procent to herbaty z certyfikatem Fairtrade.
- Rozwój handlu herbatą Fairtrade przyniósł szczególne korzyści drobnym rolnikom – producentom z regionu Afryki Wschodniej, którzy odnotowali imponujący wzrost sprzedaży w latach 2009-2010. Według danych przedstawionych przez organizacje drobnych rolników całkowita sprzedaż produktów Fairtrade wzrosła z poziomu 30% w 2007 roku do 50% w sezonie 2009-2010.
- Do 2008 roku herbaty Fairtrade z Malawi były praktycznie niezauważalne na rynku. Za to już w 2009 producenci malawijscy odnotowali sprzedaż ponad 1800 ton herbaty certyfikowanej, pochodzącej głównie z małych gospodarstw. Stanowiło to więcej niż 16% całkowitej sprzedaży herbaty Fairtrade.
- Sprzedaż herbaty Fairtrade stanowi jedynie 7% ilości herbaty, która mogłaby być sprzedawana jako towar certyfikowany. Zmiana tej dysproporcji to najważniejsze wyzwanie, przed którym stoi Fairtrade Interntional. Aby odmienić tę sytuację, trwają prace nad wdrażaniem nowego modelu skalowalności sprzedaży Fairtrade, który ma na celu zachęcanie sprzedawców detalicznych do podejmowania współpracy na dużą skalę i, co za tym idzie, poprawę warunków dla producentów herbaty Fairtrade.
Herbaty z certyfikatem Fairtrade są dostępne w Polsce.
A na sam koniec reklama zachęcająca do kupowania produktów Fairtrade, między innymi herbaty.
Tłumaczenie: Marcelina Kowalik