Sprawiedliwy Handel w natarciu – relacja z konferencji

27 000 linii produktowych z certyfikatami Fairtrade jest dostępnych w 70 krajach. Tylko w 2009 roku, zagospodarowano 52 miliony Euro w ramach dodatkowej premii, która przeznaczana jest na rozwój lokalnych społeczności.
Polska jest na początku długiej drogi do zwiększenia rozpoznawalności i promocji idei Sprawiedliwego Handlu. Czy zakończona niedawno Konferencja „Strenghtening Fair Trade in Central and Eastern Europe” będzie jednym z kroków milowych na tym polu?
Liczby mówią: Sprawiedliwy Handel na krzywej wznoszącej

59% konsumentów z 15 najbogatszych krajów świata rozpoznaje znak FAIRTRADE. W przypadku Wielkiej Brytanii można nawet powiedzieć, że rozpoznaje go aż 9 na 10 kupujących. Systematycznie zwiększa się także sprzedaż i paleta produktów Fair Trade. Obecnie dostępnych jest 27 000 linii produktowych – kupować je można w 70 krajach. W 2009 roku sprzedaż produktów Sprawiedliwego Handlu osiągnęła wartość 3 394 mln Euro, co oznacza przyrost o ok. 18% w stosunku do roku 2008 (2 894 mln Euro). W 2003 r., gdy produkty Fairtrade wprowadzano na rynki, sprzedaż wyniosła 550 mln Euro. – Globalny kryzys finansowy najprawdopodobniej wpłynie na osłabienie dynamiki wzrostu w 2010 roku, ale nadal będą to dobre rezultaty – przewiduje Matthias Altmann.
Co dalej z Fairtrade? – plany FLO
– FLO planuje rozprzestrzeniać produkty i ideę Sprawiedliwego Handlu na nowych rynkach, chodzi tu zwłaszcza o Polskę, Koreę Południową i kraje Arabskie. Chcemy być aktywniejsi na Globalnym Południu: zwłaszcza w Indiach, Meksyku, Brazylii i Kenii. Wraz z promocją Sprawiedliwego Handlu zamierzamy coraz wyraźniej eksponować jego autentyczny wpływ na życie mieszkańców Globalnego Południa. Chcemy wyraźnie odróżniać się wysokością standardów od innych „etycznych” systemów certyfikacyjnych. – mówi Matthias Altmann. W ramach poszerzania oferty produktów Fairtrade, FLO myśli o współpracy z innymi jednostkami. Właśnie dzięki takim inicjatywom na rynku pojawiła się biżuteria (współpraca z Alliance For Responsible Mining) i drewno (współpraca z Forest Stewardship Council) ze Sprawiedliwego Handlu. W 2011 roku na rynku pojawić mają się: krewetki i guma.
Sprawiedliwy Handel w Polsce
Rozpoznawalność znaku FAIRTRADE i zasad Sprawiedliwego Handlu w Polsce jest wciąż niska, ale stale się zwiększa, co dostrzega także FLO. Według badań zleconych przez Koalicję Sprawiedliwego Handlu, 65% polskich konsumentów deklaruje chęć płacenia więcej za „etycznie pozyskiwane” produkty. Deklaracje nie przekładają się jednak na rzeczywistość. – Polsce potrzebna jest duża pozytywna kampania promująca tę ideę. Konsumenci są gotowi płacić więcej za markowe produkty, ale Sprawiedliwy Handel nie jest u nas jeszcze w taki sposób postrzegany – uważa Janusz Siporski z firmy Natura Rzeczy, zajmującej się dystrybucją produktów BIO i Fairtrade. Dominujące kanały dystrybucji produktów Sprawiedliwego Handlu w Polsce to specjalistyczne sklepy z żywnością ekologiczną, Internet i sieci delikatesów. Czas pokaże, czy takim kanałem stanie się również Tesco, które od grudnia wprowadziło produkty Fairtrade do swoich 51 hipermarketów.
Bariery dla rozwoju Fairtrade w Polsce

Sprawiedliwy Handel i duże koncerny – zgrany duet?

Tekst powstał na bazie informacji przedstawionych na konferencji Strenghtening Fair Trade in Central and Eastern Europe zorganizowanej przez FLO International i Koalicję Sprawiedliwego Handlu w Warszawie w dniach 29-30 listopada 2010 r.
Korzystając z okazji, pragniemy podziękować Koalicjantom za wsparcie konferencji. Szczególne podziękowania dla Java Coffee Company, Natura Rzeczy, Szczypta Świata oraz proFT LTD.
Konferencja nie była by możliwa bez wsparcia Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz firm Stop Cafe i Tesco.