Prawie 1 mld zł wartości rynku Fairtrade w Polsce

Opublikowaliśmy Raport Fairtrade Polska 2023, w którym prezentujemy rekordowe dane na temat wartości rynku Fairtrade oraz premii Fairtrade wygenerowanej dzięki zakupom Polek i Polaków w zeszłym roku.

Rok 2023 był dla nas symboliczny – 16.09.2013 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia dokonał rejestracji naszej Fundacji, tak więc w ubiegłym roku obchodziliśmy okrągłą, dziesiątą rocznicę naszej oficjalnej działalności. Z wdzięcznością i dumą prezentujemy ten Raport, gdyż pokazuje on nasze wspólne sukcesy, na które trzeba przecież patrzyć w kontekście trudnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej.

— mówi Andrzej Żwawa, Prezes Zarządu Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska.

Raport Fairtrade Polska 2023 jest dostępny do pobrania >
Prezentujemy w nim dane na temat rynku Fairtrade w Polsce, kategoriach produktowych z certyfikatem Fairtrade, a także dzielimy się naszymi sukcesami i działaniami, które podejmowaliśmy, by promować Sprawiedliwy Handel wśród firm i konsumentów. Zachęcamy do lektury!

Jaka jest wartość rynku Fairtrade w Polsce?

Wartość rynku Fairtrade w Polsce w 2023 roku sięgnęła niemal 1 mld złotych (965 086 097 zł) i jest to wzrost o 23% względem poprzedniego roku. Są to dane szacunkowe opracowane na podstawie danych z Fairtrade International, nie uwzględniają inflacji oraz bazują na cenach hurtowych netto. Rzeczywista wartość sprzedaży detalicznej przekracza wspomniany miliard złotych.

Fairtrade zabiega o interesy rolników w warunkach istniejącej gospodarki rynkowej, stwarzając im szanse na uzyskanie uczciwej zapłaty za wytwarzane produkty. Rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade mają pewność, że otrzymają̨ za swe plony co najmniej ustaloną cenę̨ minimalną Fairtrade, która chroni ich w przypadku spadków cen na światowym rynku. Oprócz stabilnych i uczciwych cen skupu rolnicy otrzymują̨ również premię Fairtrade na cele rozwojowe takie jak poprawa jakości i wydajności upraw, dostęp do edukacji lub opieki medycznej. W 2023 roku dzięki zakupom certyfikowanych produktów przez konsumentów w Polsce premia Fairtrade wyniosła 9,71 mln złotych, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku.

Premia Fairtrade to dodatkowe środki przeznaczone na projekty, służące nie tylko poszczególnym rolnikom, lecz także ich rodzinom i całym społecznościom lokalnym. Wzrost sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade oznacza zwiększenie zapotrzebowania na certyfikowane surowce, a w związku z tym wyższą wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z krajów globalnego Południa. Jesteśmy wdzięczni, że Polacy coraz częściej wybierają produkty z tym certyfikatem i dzięki temu przyczyniają się do budowania bardziej sprawiedliwego świata

— podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji w Fairtrade Polska.

Jakie produkty z certyfikatem Fairtrade sprzedają się najczęściej?

W Polsce na rynku Fairtrade dwoma najważniejszymi kategoriami produktowymi bezsprzecznie są wyroby na bazie kakao (89%) oraz kawa (9%). W 2023 roku sprzedało się m.in. 47,5 mln tabliczek czekolady, 2,9 mln paczek kawy oraz 4,2 mln opakowań lodów z certyfikatem Fairtrade. Liczby te pokazują, że dla Polaków zrównoważone podejście do zakupów staje się coraz bardziej istotne.

produkty-2023-2

Chciałbym zachęcić konsumentów w Polsce, by dalej wspierali Fairtrade. To ważne, by podkreślić, że wybieranie produktów z tym certyfikatem, to aktywne działanie na rzecz praw człowieka. W ten sposób wspieramy drobnych rolników i ich rodziny, poprawiając standard życia i chroniąc środowisko poprzez etyczną produkcję i sprawiedliwe praktyki handlowe

— mówi Felix Tetteh, rolnik uprawiający kakao w Ghanie, Asetenapa Cocoa Cooperative.

W zeszłym roku firmy z Polski zakupiły ponad 5,3 mln ton ziarna kakaowego na zasadach Fairtrade. W przypadku kakao odnotowaliśmy wzrost o 81% względem poprzedniego roku!

Drugim surowcem, który cieszy się dużą popularnością wśród firm jest kawa. Jeśli chodzi o sprzedaż zielonych ziaren kawy z certyfikatem Fairtrade, to w 2023 r. zanotowaliśmy spadek o 12%. Wolumen sprzedaży wyniósł ponad 2,1 mln ton ziaren kawy. Mamy nadzieję, że decyzje firm i wybory konsumentów w Polsce sprawią, że kolejny rok przyniesie poprawę i większą ilość kawy sprzedanej na zasadach Fairtrade.

Publikacja raportu, to również okazja do podziękowań za kolejny wspólny rok. Dziękujemy w imieniu ponad 2 milionów rolników i pracowników z krajów globalnego Południa za to, że wspieracie Państwo Sprawiedliwy Handel!

Pobierz Raport Fairtrade Polska 2023 >

Data publikacji: 21 maja 2024