Rośnie sprzedaż produktów Fairtrade
W 2021 roku odnotowaliśmy kolejny wzrost sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade w Polsce. Pobierz raport z naszej działalności w 2021 roku i dowiedz się więcej.
Z przyjemnością prezentujemy raport z działalności naszej organizacji w 2021 roku. Przedstawiamy w nim najważniejsze informacje na temat rozwoju rynku produktów Fairtrade w Polsce oraz działań, które prowadziliśmy i w które byliśmy zaangażowani
— Andrzej Żwawa, Prezes Zarządu Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, fragment wstępu do Raportu 2021.
Broszura „Fairtrade Polska. Raport 2021” jest dostępna do pobrania w wersji cyfrowej. Kliknij tutaj, aby pobrać. Więcej naszych materiałów do pobrania znajdziesz w sekcji Publikacje.
Kolejny rok ze wzrostem sprzedaży
Od 2018 roku obserwujemy niesłabnący wzrost sprzedaży produktów ze znakiem FAIRTRADE w Polsce. W ostatnich latach nawet pandemia COVID-19 nie przeszkodziła tej tendencji, przez co możemy pochwalić się kolejnym dobrym wynikiem sprzedażowym. Według najnowszych danych z 2021 roku wartość sprzedaży hurtowej netto wyniosła 834 mln zł, co oznacza wzrost o 49% względem roku poprzedniego.
Jeśli chodzi o udział poszczególnych kategorii produktowych, to zdecydowanie górują wyroby czekoladowe, które w 2021 roku wygenerowały aż 88% sprzedaży hurtowej o wartości 732 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się kawa, z 10% udziałem w sprzedaży o wartości blisko 83 mln zł.
Ponad 8 mln premii Fairtrade z Polski
Polscy konsumenci mają powody do dumy. Sprzedaż produktów Fairtrade w Polsce w 2021 r. przełożyła się na 8 210 421 zł premii Fairtrade. Każdy kupiony produkt ze tym znakiem na etykiecie, to ważny sygnał dla przedsiębiorców. Dzięki temu firmy zamawiają więcej certyfikowanych surowców, a co za tym idzie z roku na rok rośnie wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z krajów globalnego Południa.
Co to jest premia Fairtrade? To dodatkowe środki wypłacane oprócz ceny skupu plonów, które są inwestowane w wybrane przez rolników i pracowników projekty biznesowe lub podnoszące jakość życia lokalnych społeczności. Spółdzielnie w sposób demokratyczny decydują na co zostaną wydane fundusze pozyskane z premii Fairtrade. Mogą to być inwestycje w ekologiczne uprawy, w rozwój infrastruktury, maszyny rolnicze, a często także sfinansowanie budowy szkoły lub przychodni.
167 nowych produktów z certyfikatem Fairtrade dostępnych w naszych sklepach
Z radością witamy każdy nowy produkt, w którym znajdziemy surowce pozyskane na zasadach Sprawiedliwego Handlu. Sprzedaż produktów Fairtrade w Polsce w 2021 r. przełożyła się na 8 210 421 zł premii Fairtrade, które trafiły do rolników z krajów globalnego Południa. W sumie na koniec 2021 roku zanotowaliśmy w systemie 49 firm, które posiadały certyfikat lub/i licencję na używanie znaku FAIRTRADE. Więcej na temat firm w systemie Fairtrade można znaleźć na stronie Podmioty, w zakładce Firmy z certyfikatem/licencją.
Kolejny wzrost rozpoznawalności znaku FAIRTRADE
W lutym i marcu na zlecenie Fairtrade International i Fairtrade Polska firma badawcza Globe Scan przeprowadziła globalne badanie konsumenckie na temat Fairtrade, z którego wynika, że już 46% polskich konsumentów rozpoznaje znak FAIRTRADE, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2018, kiedy rozpoznawalność wynosiła 34%.
Trzy duże kampanie w 2021 roku
W 2021 roku przygotowaliśmy kilka ogólnopolskich kampanii:
- Miesiąc Fairtrade (12.04-12.05) – szereg działań skupiających się na tym, czym jest Fairtrade oraz dlaczego powinniśmy uwzględniać produkty z tym znakiem w naszych decyzjach zakupowych;
- Wybieram Fairtrade (1-30.09) – outdoorowa kampania wizerunkowa, której twarzami stali się Anita Włodarczyk oraz Marek Kamiński;
- Kalendarz Adwentowy Fairtrade (1-24.12) – połączenie edukacji na temat Fairtrade z możliwością codziennego wygrania nagród w postaci produktów z certyfikatem Fairtrade.
Ponadto w trakcie całego roku angażowaliśmy się w szereg projektów i wydarzeń, które sami inicjowaliśmy lub do których byliśmy zapraszani przez naszych partnerów.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z całym raportem.
Co prawda, raport dotyczy roku 2021, ale trudno nie odnieść się do sytuacji w momencie jego wydania, szczególnie do wojny w Ukrainie, która rozpoczęła się w czasie, gdy spodziewaliśmy się powrotu do „normalności” po 2 latach pandemii. Wszystko to wymaga od naszej organizacji jeszcze większych wysiłków
— wyjaśnia Andrzej Żwawa we wstępie do Raportu 2021.
Data publikacji: 2 sierpnia 2022