Eurobarometr a Sprawiedliwy Handel
6 lipca Komisja Europejska opublikowała raport z wynikami badania opinii publicznej zatytułowany „Postawy Europejczyków wobec kwestii bezpieczeństwa żywieniowego, jakości produktów spożywczych i terenów wiejskich”.
Poniżej prezentujemy wyimki z raportu dotyczące Sprawiedliwego Handlu:
- 36% badanych zna logo Fairtrade, co czyni je najbardziej rozpoznawalnym spośród wszystkich znaków certyfikacyjnych dla produktów żywnościowych w UE. Znak Fairtrade znacznie przewyższa popularnością nawet europejskie logo rolnictwa ekologicznego.
- Porównanie państw Unii: 81% badanych w Wielkiej Brytanii rozpoznaje znak FAIRTRADE, podczas gdy kojarzy go zaledwie 3% Hiszpanów. Rozpoznawalność znaku FAIRTRADE różni się znacząco między państwami członkowskimi UE, ale w aż 17 państwach na 27 ponad połowa ankietowanych przyznała, że rozpoznaje logo Fairtrade. Raport zarysowuje bardzo ostre różnice regionalne – znak FAIRTRADE rozpoznało 43% respondentów z 15 państw tzw. „Starej Unii”, podczas gdy w pozostałych 12 krajach poziom rozpoznawalności nie przekroczył 6%.
- Tylko 1 respondent na 5 mający za sobą 15 lub mniej lat edukacji rozpoznaje znak FAIRTRADE. Jednocześnie w grupie respondentów mających za sobą 20 lat edukacji rozpoznawalność znaku wynosi 21%, a więcej niż 20 lat – 46%.
- Badani, którzy znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej, znacznie rzadziej rozpoznają znak FAIRTRADE. Zaledwie 21% tych, którzy zazwyczaj mają trudności z płaceniem rachunków, rozpoznaje ten znak, podczas gdy w grupie osób, które nie borykają się z takim problemem, rozpoznawalność wynosi 41%.
- Menadżerowie i studenci to dwie grupy społeczne wykazujące się największą znajomością logo Fairtrade. Zna je 48% studentów oraz 59% menadżerów, co daje świetne wyniki na tle ogólnej średniej rozpoznawalności kształtującej się na poziomie 36%.
Tłumaczenie: Agnieszka Wielgosz
Data publikacji: 26 sierpnia 2012