Działania edukacyjne i promocyjne
Organizacje Sprawiedliwego Handlu w różnych krajach, w tym Inicjatywy Licencjonujące prowadzą szereg ciekawych działań zwiększając świadomość obywateli na temat sytuacji i problemów mieszkańców krajów Globalnego Południa oraz promując produkty Sprawiedliwego Handlu wśród konsumentów. Aby dowiedzieć się więcej o działaniach Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, kliknij sekcję „Zaangażuj się”.
Na stronach internetowych poszczególnych organizacji znajdują się regularnie aktualizowane informacje o Sprawiedliwym Handlu i systemie Fairtrade skierowane do różnych grup odbiorców (dzieci i młodzieży, konsumentów, przedsiębiorców itd.). Są tam dostępne bazy danych miejsc, w których można kupić produkty Fairtrade w danym kraju, jak również spisy licencjonowanych producentów. Udostępniają one także opracowane materiały promocyjne i informacyjne w postaci poradników, broszur, raportów, filmów, ulotek, plakatów.
Wiele Inicjatyw (np. Fairtrade Foundation, Max Havelaar France) współpracuje z lokalnymi grupami działania oraz zajmuje się szkoleniem edukatorów, którzy promują zasady Sprawiedliwego Handlu w swoich szkołach, parafiach, w sklepach etc. TransFair-Minka (Luksemburg) oferuje szkołom warsztaty edukacyjne o Sprawiedliwym Handlu, podczas których uczniowie mogą zrobić własną czekoladę i poznać zasady rządzące rynkiem kakao. Wiele organizacji udostępnia gotowe scenariusze lekcji o Sprawiedliwym Handlu.
Duże znaczenie mają wydarzenia popularyzujące Sprawiedliwy Handel. Co roku w każdą drugą sobotę maja w ponad 70 krajach obchodzony jest Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (World Fair Trade Day). Od kilku lat także w Polsce organizowane są w ten dzień pokazy filmów, debaty, festiwale, pikniki i inne ciekawe działania.
W wielu krajach na przełomie lutego i marca odbywają się dwutygodniowe imprezy – Fairtrade Fortnight zapoczątkowane przez Fairtrade Foundation (Wielka Brytania). W Niemczech organizowany jest Banana Day. Na imprezy te składają się festyny, pikniki, pokazy filmów, wystawy, konkursy, wycieczki i inne atrakcje. Fairtrade Fortnight łączy lokalnych kampanierów, wolontariuszy, organizacje członkowskie, partnerów handlowych i media, podkreślając istniejący już stopień poparcia dla Sprawiedliwego Handlu w społeczeństwie i zwiększając jego zasięg.
Niektóre organizacje prowadzą także wyspecjalizowane kampanie, w ramach których różne instytucje i miejsca mogą uzyskać oficjalny tytuł Fairtrade. Np. TransFair-Minka wspiera powstawanie Stref Sprawiedliwego Handlu a belgijski Max Havelaar – Ulic Sprawiedliwego Handlu.
Fairtrade Foundation realizuje kilka programów, w ramach których wspiera, promuje i zaopatruje w materiały informacyjne lokalne grupy działania, które mogą ubiegać się o tytuły:
- Miast Fairtrade
- Uczelni Wyższych Fairtrade
- Szkół Fairtrade
- Wspólnot Wyznaniowych Fairtrade (kościoły, synagogi i meczety).
Każdy z tych programów wiąże się z osiąganiem celów ustanowionych przez Fairtrade Foundation. Konkretny tytuł jest przyznawany grupom, którym udaje się osiągnąć wszystkie cele. Służą one nie tylko zwiększaniu sprzedaży i dostępności produktów Fairtrade – w domu, w szkole, w pracy, na uczelni, w ratuszach, parafiach i gminach wyznaniowych itp., ale prowadzą także do lepszego zrozumienia i poparcia dla idei Sprawiedliwego Handlu. Obecnie (listopad 2008 r.) na świecie jest ponad 500 Miast Fairtrade (w tym w Wielkiej Brytanii – 401), a kampanie promujące ten program są prowadzone w 17 krajach, m.in. we Francji, w Belgii, Hiszpanii, we Włoszech, w Irlandii, USA, Australii, Kanadzie, Finlandii i Szwecji.
Więcej informacji
- www.fairtrade.org.uk
- www.fairtrade.org.uk/resources
- www.fairtrade.org.uk/schools
- www.fairtrade.org.uk/towns
- www.transfair.org
- www.transfair.org/aktiv/fairtrade-banana-day.html
- www.maxhavelaar.ch/en
- www.maxhavelaar.ch/en/media-info/ad-campaigns
- www.maxhavelaarfrance.org
- www.fairtradeaction.net
- www.oxfam.org/en/campaigns/trade
- www.oxfam.org.uk/education
- www.bananalink.org.uk
- www.globaldimension.org.uk
- www.jusbiz.org/resources.html
- www.papapaa.org
Inne ważne kampanie
- Make Chocolate Fair!
- Make Fruit Fair
Kampania na rzecz sprawiedliwego i zrównoważonego łańcucha dostaw bananów i ananasów - Make It Fair
Kampania na temat poszanowania praw pracowniczych w przemyśle elektronicznym, w Polsce realizowana przez Koalicję Karat (strona w jęz. angielskim) - Fair Play w produkcji artykułów sportowych
Strona kampanii Koalicji Karat dotyczącej warunków pracy osób zatrudnionych przy produkcji artykułów sportowych - Partnerstwo na rzecz Odpowiedzialnej Mody
- Modnie i etycznie
Strona kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej, której celem jest wzrost świadomości na temat ubóstwa i nieposzanowania praw pracowników i pracownic z krajów globalnego Południa, produkujących odzież dla firm, których produkty potem kupujemy - Clean Clothes Campaign
Międzynarodowa kampania na rzecz „czystych ubrań”. Zrzesza wiele różnych organizacji pozarządowych, niezależnych inicjatyw i związków zawodowych, żeby wspólnie walczyć o prawa osób pracujących w przemyśle odzieżowym (strona w jęz. angielskim) - Kupuj odpowiedzialnie!
Kampanie Polskiej Zielonej Sieci zachęcają do ekologicznej i odpowiedzialnej konsumpcji – od 2014 r. osobna organizacja (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie) - Akcja dla Globalnego Południa
Kampania Polskiej Zielonej Sieci promująca ideę zrównoważonego rozwoju w skali globalnej