Apel organizacji pozarządowych do sieci handlowej Biedronka

13 organizacji konsumenckich, ekologicznych i Sprawiedliwego Handlu podpisało się pod apelem do sieci Biedronka, aby popularny dyskont nie wycofywał z oferty produktów spożywczych z certyfikatami zrównoważonego rozwoju.

Sieć handlowa Biedronka będąca częścią Grupy Jeronimo Martins Polska, opublikowała Raport zrównoważonego rozwoju za 2023 rok, w którym podano liczbę produktów świeżych i produktów marki własnej z certyfikatem zrównoważonego rozwoju. W przypadku asortymentu spożywczego z roku na rok liczba certyfikowanych produktów wyraźnie spada.

Obecnie Biedronka ma 741 produktów z takimi oznaczeniami, ale większość z nich to produkty niespożywcze posiadające certyfikaty dla papieru lub bawełny. Łączna liczba produktów z certyfikatami rośnie, ale wzrost ten nie rozkłada się na wszystkie kategorie produktowe i nie dotyczy żywności.

Biedronka publikuje raporty zawierające dane od 2019 r. Od tego czasu do 2023 r. liczba produktów z certyfikatem rolnictwa ekologicznego (tzw. „euroliść”) spadła ze 140 do 52. W ofercie jest też o 12 mniej produktów z certyfikatem MSC dotyczącym zrównoważonego rybołówstwa. Liczba produktów ze znakiem Sprawiedliwego Handlu, czyli FAIRTRADE została podana łącznie z innymi certyfikatami (UTZ i Rainforest Alliance) i w tej grupie także odnotowano spadek z 94 do 21 produktów.

Dlaczego to ważne?

Biedronka to największa sieć handlowa w Polsce. Według danych firmy dziennie markety tej sieci odwiedza ponad 5 milionów osób. To największy detalista w naszym kraju, a zatem ma również największy wpływ na to, co kupuje i spożywa znaczna część Polek i Polaków.
Certyfikacja produktów to sprawdzona metoda weryfikacji, czy dany towar został wyprodukowany w sposób odpowiedzialny, czyli z respektowaniem praw człowieka i z troską o środowisko naturalne. Poszczególne certyfikaty dotyczą m.in. stosowania ekologicznych praktyk rolniczych i hodowlanych, ochrony praw pracowniczych i uczciwego wynagradzania, zakazu pracy dzieci czy zrównoważonego rybołówstwa.

O co apelują organizacje pozarządowe?

Organizacje apelują o zwiększenie dostępności w stałej ofercie wszystkich sklepów Biedronki produktów żywnościowych marki własnej i marek obcych oznaczonych uznanymi, wiarygodnymi certyfikatami. Autorzy zaznaczają, że „na pewno nikt nie sięgnie po produkty powstające w sposób bardziej zrównoważony, jeśli w ogóle nie będzie ich na sklepowych półkach”.

W treści apelu możemy przeczytać, że w Polsce rośnie grono konsumentów, którzy chcą podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje zakupowe. Takie, które są dobre dla ich zdrowia, ale również przyjazne dla środowiska i respektujące prawa ludzi, którzy je wytworzyli.
Blisko 3 na 4 Polaków (72%) uważa, że stan środowiska naturalnego stanowi istotny problem dzisiejszych czasów. Większość konsumentów (56%) deklaruje, że ważne są dla nich certyfikaty oraz oznaczenia środowiskowe i społeczne. Z kolei 61% badanych deklaruje, że co najmniej połowa kupowanych przez nich produktów ma takie oznaczenia (Źródło: Ekobarometr, VI edycja, SW Research, czerwiec 2024).

Jednocześnie sama Biedronka w swoim raporcie deklaruje chęć zwiększania certyfikowanych produktów:

Chcemy w ten sposób odpowiednio komunikować konsumentom o pochodzeniu produktów, np. o ich wytworzeniu z surowców pozyskanych w sposób odpowiedzialny, zapobieganiu wylesianiu, zapewnieniu uczciwych stosunków handlowych oraz praw człowieka i praw pracowniczych, a także zapewnieniu dobrostanu zwierząt. Co roku wprowadzamy kolejne produkty z certyfikatami.

— czytamy w Raporcie zrównoważonego rozwoju Biedronki.

Wśród 13 sygnatariuszy apelu są: Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, MSC (Marine Stewardship Council), Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów AQUILA, Federacja Konsumentów, Fundacji CSR Res Severa, Fundacji Nienieodpowiedzialni, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Stowarzyszenie Euro-Concret, Stowarzyszenia Lokalnych Ośrodków Twórczych, Fundacja EkoRozwoju oraz Fundacja Fairtrade Polska.

Zapoznaj się z treścią Apelu organizacji pozarządowe o niewycofywanie z oferty certyfikowanych produktów spożywczych >

Read the appeal of non-governmental organizations to increase the number of certified food in Biedronka >

Data publikacji: 26 listopada 2024