Starbucks zwiększa wybór kaw z certyfikatem Fairtrade
Ponad 300 tys. filiżanek napojów kawowych na bazie espresso, wypijanych codziennie przez klientów Starbucks z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, będzie parzonych wyłącznie z kawy pochodzącej ze Sprawiedliwego Handlu.
Po udanym starcie w Wielkiej Brytanii, od 2 marca 2010 r. wszystkie napoje kawowe na bazie espresso, sprzedawane w europejskich kawiarniach Starbucks, są parzone z kawy objętej certyfikacją Fairtrade oraz programem „Starbucks™ Shared Planet™”. Dzięki temu, każdy z czterech milionów klientów odwiedzających co tydzień kawiarnie Starbucks w Europie ma obecnie możliwość zamówienia espresso, cappuccino czy latte zaparzonego z kawy Fairtrade, wspierając w ten sposób drobnych hodowców kawy z całego świata.
Starbucks jest aktualnie największym nabywcą kawy certyfikowanej w ramach Fairtrade. Decyzja o wykorzystaniu kawy Fairtrade we wszystkich napojach parzonych na bazie espresso w kawiarniach sieci w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce sprawi, że wartość płaconej przez Starbucks premii Fairtrade (szacowanej na ponad 2,6 mln euro rocznie) wzrośnie jeszcze bardziej.
Rob Cameron, prezes Fairtrade Labelling Organizations International (FLO), podkreśla wkład Starbucks w poprawę losu drobnych hodowców kawy: „Starbucks nadaje tempo zmian w branży kawowej, wykorzystując swój rozmiar w szczytnym celu. Decyzja sieci pozwoli objąć systemem Fairtrade nowych rolników oraz zapewni lepsze warunki handlowe dziesiątkom tysięcy drobnych hodowców, których los pozostaje w centrum zainteresowania systemu Fairtrade. Jeśli chodzi o konsumentów, zauważamy, że mimo nastania trudnych ekonomicznie czasów nadal trwają przy swych etycznych przekonaniach i pozostają lojalni wobec Fairtrade. Od dziś, pijąc swą ulubioną kawę w Starbucks mogą mieć pewność, że jest ona zgodna z wartościami reprezentowanymi przez Sprawiedliwy Handel”.
„W 2009 r. firma Starbucks kupiła prawie 18 mln kilo kawy certyfikowanej w ramach Fairtrade. Osiągnęliśmy tym samym swój cel, aby z roku na rok podwajać ilość kupowanej kawy Fairtrade” – mówi Buck Hendrix, prezes oddziału Starbucks odpowiedzialnego za rynki Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. „Kupując espresso zaparzone z kawy Fairtrade, nasi klienci mogą wspólnie z nami przyczyniać się do pozytywnych zmian w sektorze kawowym, nie rezygnując ze znakomitego smaku kawy, z którego słynie nasza firma” – dodaje Hendrix.
Kawa, z której powstaje „Starbucks® Fairtrade Certified Espresso Roast” pochodzi w głównej mierze z Ameryki Łacińskiej, w szczególności z Gwatemali, Kostaryki i Peru. To rolnicy właśnie z tych krajów najszybciej skorzystają z decyzji Starbucks o przejściu na kawę Fairtrade. Sieć planuje jednak z czasem objąć programem także rolników z innych części świata.
Carlos Vargas Leiton, dyrektor finansowy z Coopetarrazú – organizacji zrzeszającej 26 tys. rolników z Kostaryki (w tym 457 kobiet będących jedynymi żywicielkami swych rodzin) – z satysfakcją przyjął nową inicjatywę sieci Starbucks: „Od wielu lat współpracujemy z firmą Starbucks i z radością przyjęliśmy wiadomość o zacieśnieniu współpracy pomiędzy Starbucks a Fairtrade. Nasi rolnicy skorzystają z ceny minimalnej gwarantowanej przez system Fairtrade oraz z dodatkowych środków pochodzących z premii Fairtrade. Dzięki temu będziemy mogli planować swą przyszłość z większym poczuciem pewności i bezpieczeństwa. Planujemy zainwestować środki z premii Fairtrade w programy społeczne i środowiskowe, które polepszą poziom życia naszych członków i całej lokalnej społeczności. Realizowane przez nas inicjatywy związane z ochroną zdrowia i edukacją będą źródłem bezpośredniej korzyści dla około 50 tys. osób”.
Przy realizacji strategii odpowiedzialnego pozyskiwania surowców, nazwanej „Starbucks™ Shared Planet™” Starbucks współpracuje nie tylko z FLO. Partnerami firmy są także Conservation International oraz z African Wildlife Foundation.
Oprócz zwiększenia ilości kupowanej kawy, Starbucks i FLO będą pracować z rolnikami objętymi systemem Fairtrade nad polepszeniem jakości uprawianej przez nich kawy oraz zwiększeniem dochodowość upraw. Celem współpracy jest także zwiększenie liczby drobnych rolników, którzy zostaną objęci zarówno etycznym programem „Starbucks™ Shared Planet™”, jak i systemem certyfikacyjnym Fairtrade.
Warto także podkreślić ogromną rolę, jaką w projektach podejmowanych przez Starbucks oraz Fairtrade odgrywają prowadzone przez Starbucks w Kostaryce i Rwandzie Centra Wsparcia dla Rolników (Starbucks Farmer Support Center), a także prowadzone przez Starbucks programy finansowe takie jak Root Capital, Calvert Fund czy Verde Ventures, które ułatwiają drobnym rolnikom dostęp do kredytów i pożyczek.
Tłumaczenie: Krzysztof Kamieniak