Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu 2009
W tym roku Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu obchodzony będzie na całym świecie 9 maja. Dzięki naszej większej integracji i zaangażowaniu mamy okazję zrobić coś wspólnie, na większą skalę i na poziomie ogólnopolskim. Ważne by już teraz zacząć przygotowania.
Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (Word Fair Trade Day) obchodzony jest co roku w drugą sobotę maja w ponad 70 krajach. Święto to zainicjowała Safia Minney, założycielka PeopleTree. Pomysł został podjęty przez IFAT, który po raz pierwszy zorganizował obchody w 2002 r.
Obchody odbywają się co roku pod innym hasłem:
• 2004 – Mała zmiana, wielka różnica (Small Change, Big Difference);
• 2005 – Sprawiedliwy Handel niesie pokój (Fair Trade is Peace);
• 2006 – Organizacje Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade Organizations);
• 2007 – Dzieci potrzebują Sprawiedliwego Handlu (Kids Need Fair Trade);
• 2008 – Sprawiedliwy Handel + Ekologia (Fair Trade + Ecology).
W tym roku hasłem przewodnim IFAT jest BIG BANG!! Beat poverty. Beat climate change. Beat financial crisis. Beat a drum.
Nie ma gotowej recepty na wydarzenia związane z Dniem SH. Wszystko zależy od inicjatywy i chęci działania ludzi i organizacji promujących Sprawiedliwy Handel w danym kraju czy miejscowości. A możliwości i pomysłów jest wiele. Fair Trade’owe śniadania, debaty, pikniki, targi, teatry uliczne, wystepy bębniarzy, koncerty, pokazy mody…
W Polsce Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu obchodzony jest przez różne organizacje już kolejny rok z rzędu. Jak dotąd organizowaliśmy konferencje prasowe, pokazy filmów, debaty, festiwale. W tym roku możemy zrobić coś naprawdę dużego. Najważniejsze to już teraz odpowiedzieć na pytanie: co chcemy zrobić?
Niektóre kwestie do rozważenia:
- Co lubimy robić i w czym czujemy się dobrzy?
- Co dokładnie chcemy zakomunikować?
- Kto (konkretne osoby i organizacje) i w jakim zakresie może się zaangażować w działania?
- W ilu miastach uda nam się zorganizować obchody?
- Czy zależy nam na zorganizowaniu czegoś większego w jednym mieście czy w kilku miastach to samo?
- Jakie zasoby (własne i innych organizacji) możemy wykorzystać a co musimy przygotować sami?
- Jakich konkretnych efektów oczekujemy? (do ilu ludzi chcemy dotrzeć z przekazem? czy i jak zaangażujemy media? czy naszym celem jest też większa integracja nas samych?)
Potrzebujemy inspiracji? Poniżej linki do akcji z 2008:
Z kim możemy współpracować na poziomie międzynarodowym?
- WORLD FAIR TRADE DAY 2009 – koordynowany przez IFAT
Więcej na stronie >> www.worldfairtradeday09.org
W tym roku z okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu IFAT łączy akcje i wydarzenia w poszczególnych krajach pod hasłem BIG BANG!! Powstała strona www.worldfairtradeday09.org będąca płaszczyzną komunikacji. Na stronie tej można zarejestrować swój event (można to zrobić w każdej chwili ale IFAT sugeruje, żeby zrobić to jak najwcześniej). Dzięki rejestracji event staje się częścią czegoś większego i międzynarodowego.
Ponadto poprzez stronę można ściągnąć gotowe do druku ulotki wygenerowane specjalnie do danego eventu a także prowadzić bloga oraz wysłać informacje o wydarzeniu poprzez różne portale społecznościowe (Facebook, MySpace, meetup etc.) Na stronie dostępne są tez plakaty (można na nich wpisać szczegóły dotyczące własnego wydarzenia), szablony do napisania oraz gotowe informacje prasowe (po angielsku). IFAT przygotował także przewodnik i sugerowany harmonogram działań.
IFAT bardzo zachęca do wykorzystania tych materiałów, aby jak najwięcej wydarzeń organizowanych w różnych krajach było częścią Big Bang!!
Wszystkie materiały do ściągnięcia tutaj
- Fairtrade Brunch – śniadania Fairtrade w Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu koordynowane przez Max Havelaar France
Więcej na temat projektu do ściągnięcia >> tutaj
Brunch można przetłumaczyć na polski jako „drugie śniadanie” (brunch = breakfast+lunch)
Projekt zapoczątkowany przez Fairtrade Action Network w 2007 roku.
Śniadania Fairtrade to prosty i skuteczny sposób na promocję idei SH i komunikację z ludźmi. Można je zorganizować na uniwersytecie, na ulicy, przed supermarketem, na rynku, w firmach, w kawiarniach, w parlamencie … wszędzie gdzie przechodzi dużo ludzi.
Jak to będzie robić Max Havelaar we Francji?
Wielkie drugie śniadanie w centrum Paryża w historycznie związanej z gastronomią dzielnicy “Les Halles”
- Cele: dotarcie do mediów i jak największej liczby mieszkańców
- Zaproszenie polityków i innych znanych osób
- Muzyka: popularni muzycy, brazylijski zespół dęty
- Współpraca z kawiarniami i restauracjami w okolicy, aby serwowali FT menu
Śniadania Fairtrade w całym kraju, tego samego dnia
- Mobilizacja jak największej liczby organizacji i firm
- Tworzenie lokalnych sieci dystrybutorów, wolontariuszy, gmin
- Zachęcanie indywidualnych osób do organizowania śniadań Fairtrade
- Sprzedaż „zestawu brunchowego” na stronie WWW, zawierającego: bawełnianą torbę, obrus, produkty SH, ulotki…
Obrus Fairtrade
- Ważnym akcentem oznaczającym przestrzeń wydarzenia i scalającym wszystkie akcje we Francji i innych krajach w jedną całość będzie Fairtrade’owy obrus śniadaniowy drukowany na papierze z recyclingu. Projekt jest w trakcie realizacji.
Komunikacja na poziomie międzynarodowym
- Wspólny komunikat przekazany przez FLO do prasy
- Każda organizacja / Inicjatywa Licencjonująca może przesłać informację do prasy w danym kraju
- Nadawanie transmisji w Internecie z imprez w różnych krajach
O czym musimy pamietać?
- musimy działać wspólnie i być widoczni dla ludzi z zewnątrz jako jedna grupa a nie poszczególne osoby czy organizacje >> dlatego kluczowe jest by opracować jednolite i spójne pod względem wizualnym materiały promocyjne (ulotka, informacja prasowa, plakat…)
- ludzie będą pytać o to, gdzie można kupić produkty SH w Polsce >> dlatego warto przygotować ulotkę z listą miejsc
- niezależnie od rodzaju akcji jaką zorganizujemy (śniadanie, targi, wspólne gotowanie, pokaz filmu, warsztaty, konferencja prasowa) ludzie będą chcieli spróbować/ kupić produkty SH >> dlatego musimy rozważyć nie tylko skąd weźmiemy środki na produkty, ale także w jaki sposób będziemy je serwować/ dystrybuować (czy potrzebne nam będą jakieś dodatkowe zezwolenia? musimy wziąć pod uwagę, że potrzebne będą stoły, krzesła, kubki, talerze itd)
- aby skutecznie zainteresować media nie wystarczy już zwykły poczęstunek podczas konferencji prasowej >> trzeba wymyślić coś naprawdę atrakcyjnego i oryginalnego (może by tak zaprosić celebrytów?)
- w toku przygotowań nie możemy zapomnieć aby skutecznie wypromować nasze akcje >> wysyłkę maili, zaproszeń, informacji do mediów musimy rozpocząć już tydzień przed wydarzeniem i pamiętajmy, że dysponując niewielkim budżetem możemy zdziałać cuda stawiając na Internet.
Następne kroki:
- Przedyskutować na liście co i jak będziemy robić, w tym z kim chcemy współpracować na poziomie międzynarodowym
- Wyłonić chętne organizacje/ osoby odpowiedzialne za koordynację działań na poziomie ogólnopolskim i w poszczególnych miastach >> w ten sposób okaże się w ilu miastach mamy szansę zorganizować akcje
- Zorganizować spotkanie ogólnopolskie na którym przedyskutujemy organizację Dnia SH >> proponowany termin: luty
- Wyłonić osoby odpowiedzialne za konkretne zadania (opracowanie materiałów, promocja, wysyłka zaproszeń, kontakt z mediami, logistyka itd.)