Zielony piątek
Czarny Piątek – czyli pierwszy piątek po obchodzonym w USA Święcie Dziękczynienia – większości konsumentów w krajach rozwiniętych kojarzy się z rozpoczęciem sezonu przedświątecznych zakupów.
Miliony ludzi szturmują centra handlowe i supermarkety w poszukiwaniu najlepszych okazji. Tego dnia dla większości liczy się tylko cena. Zagadnienia takie jak etyczna produkcja, Sprawiedliwy Handel czy choćby refleksja nad tym, czy wszystkie kupowane towary są faktycznie potrzebne, schodzą na dalszy plan. Byle taniej, byle więcej.
Ciekawa alternatywa wobec wyprzedażowego szaleństwa nadeszła z Półwyspu Iberyjskiego. Specjalizująca się we wspieraniu organizacji ekologicznych hiszpańska agencja eventowa El Hervidero de Ideas wpadła na pomysł Zielonego Piątku. Wszystko po to, by wykorzystać potencjał tego szczególnego dnia do zwrócenia uwagi konsumentów na etyczną stronę zakupów i zachęcić ich do wybierania produktów przyjaznych środowisku i wytwarzanych z poszanowaniem ludzkiej godności. Pomysł spotkał się ze sporym zainteresowaniem działaczy z różnych krajów. Akcja – na potrzeby komunikacji w mediach społecznościowych opatrzona hashtagiem #GREENFRIDAY – może być wartościowym uzupełnieniem Dnia Bez Kupowania, obchodzonego w Europie w pierwszą sobotę po Czarnym Piątku.
Autor: Krzysztof Rączkowiak
Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach międzynarodowego projektu „Social & Solidarity Economy as Development Approach for Sustainability (SSEDAS) in EYD 2015 and beyond”. Za treść odpowiada Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, a wyrażone poglądy niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. |