Kampania Make Fruit Fair

Przedstawiamy informacje o działaniach na rzecz „sprawiedliwych” bananów i ananasów w Europie.

Banany i ananasy to bardzo ważna para egzotycznych owoców dostępnych w naszych sklepach. Handel bananami stanowi największą część światowego obrotu owocami, a wartość sprzedaży ananasów szybko wzrasta – już połowa upraw tych owoców przeznaczana jest na eksport. Oba owoce mają bardzo zbliżoną strukturę łańcucha dostaw – pochodzą w większości z tych samych krajów, a ich hodowla kontrolowana jest przez te same firmy. Niestety wspólną cechą są też naruszania praw człowieka, standardów pracy i przepisów ochrony środowiska w trakcie ich produkcji i przygotowania do zamorskiej podróży. Te praktyki opisywała m.in. Harriet Lamb w książce „Fighting the banana Wars”.
 
 
Dlatego też czterej członkowie EUROBAN (Europejskiej Sieci na rzecz Działań w Przemyśle Bananowym i Rolnym) – brytyjski Banana Link, niemiecki BanaFair, czeski Spolecnost pro Fair Trade i francuski Peuples Solidaires – zawiązali w 2010 roku koalicję na rzecz kampanii Make Fruit Fair. Dążą do tego, by poszanowanie praw człowieka, praw pracowniczych i natury stało się integralnym elementem globalnego łańcucha dostaw bananów i ananasów. W Polsce udział w kampanii bierze Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu z Gdańska. Poniżej prezentujemy jej szczegóły. 

Inicjatorzy kampanii

Cele kampanii Make Fruit Fair:

Czego konkretnie domagają się organizatorzy?

Nadszedł czas, aby działać!

Aby kampania zakończyła się sukcesem, potrzebne jest wsparcie wszystkich ludzi dobrej woli! Wykorzystując swą siłę nabywczą, konsumenci mogą walczyć z łamaniem praw pracowniczych i degradacją środowiska w globalnym łańcuchu dostaw owoców tropikalnych.
 
W Polsce nie widać jeszcze na półkach sklepowych świeżych bananów i ananasów Sprawiedliwego Handlu, można jednak pytać o nie w dużych sklepach, a z pewnością sygnał o zainteresowaniu konsumentów tymi produktami dotrze do decydentów i za jakiś czas zostaną udostępnione. Dodać należy, że z reguły owoce Fair Trade posiadają także certyfikację BIO.
 
Istnieją też inne sposoby wspierania Kampanii, a niektóre z nich wymagają jedynie kilku kliknięć myszką. 
 
Data publikacji: 4 kwietnia 2011